Šta se dešava onda kada kreativa stane na stranu humanosti? Kako to marketing može da se zauzme i promeni živote mnogih? Marketing se na najrazličitije načine koristi u svrhu prikupljanja pomoći za one kojima je ona najpotrebnija. U okviru kampanje “I ja se borim“ koju je pokrenuo NURDOR (Nacionalno Udruženje Roditelja Dece Obolele od Raka) radi se na prikupljanju sredstava za izgradnju novog dečjeg hemato-onkološkog odeljenja u Nišu.
Agencija „Saatchi & Saatchi” sa kampanjom „Bitka za bebe” učinila je neke od prvih koraka ka razvoju društveno-odgovornih kampanja u Srbiji. Nastala je sa ciljem prikupljanja sredstava za kupovinu 100 inkubatora za potrebe porodilišta u Srbiji i uz poruku da „Heroji ne mogu sami“. Ovo je bila naša prilika da budemo desna ruka malim herojima. Uz odlučan stisak ruke, bebe su krenule u svoju borbu. Kampanja je zabeležila veliki uspeh i za ovaj rad agencija je sa Fondom B92 postala dobitnik međunarodne Care award nagrade – najprestižnije nagrade koju Evropski parlament i Evropska asocijacija medijskih i marketinških agencija dodeljuju društveno odgovornim i humanitarnim kampanjama.
Počela je 2011. godine, a kao rezultat kupljeno je 210 inkubatora, što je dovoljno za potrebe cele zemlje. Prikupljeno je 420.000 evra, a vrednost neplaćenih objava iznosi čak 1.700.000 evra. Ukupni troškovi iznosili su samo 18.000 evra, dok nije bilo budžeta izvojenog za kupovinu medijskog prostora. 2012. godina je kao rezultat ove borbe proglašena godinom beba. Kampanja pokazuje kako je sa malim budžetom moguće ostvariti sjajne rezultate. 700 kompanija i preko million ljudi je postalo deo ove priče, a vi i danas možete izabrati svoj front i pridružiti se borbi. Nakon što je 2012. godina proglašena godinom beba, pokrenuta je i Bitka za porodilišta, a kasnije i Bitka za Urgentni centar. Ovo nam govori o uspehu i obimu kampanje. Bitka za porodilišta je doprinela kompletnom opremanju 20 porodilišta, a prikupljeno je oko 2.500.000 evra.
Kada se prisetimo ovih uspešnih početaka u našoj zemlji i posmatramo sjajne rezultate kampanje, moramo da priznamo sebi da ovo nije naš maksimum. Borbeni kakvi jesmo, ne spuštamo ruke. Ima još mladih heroja kojima je potrebna pomoć. Jednu od aktuelnih kampanja pokrenulo je Nacionalno Udruženje Roditelja Dece Obolele od Raka (NURDOR). Ovo udruženje pruža kako materijalnu, tako i emotivnu i praktičnu podršku deci oboleloj od raka i njihovim porodicama. Čine ga lekari, medicinsko osoblje, roditelji, ali i svi ljudi dobre volje koji mogu da se priključe udruženju kao volonteri. Kampanja „I ja se borim” je pokrenuta povodom Svetskog dana dece obolele od raka, koji se obeležava 15. februara. Hashtag #ijaseborim preplavio je društvene mreže. Još jedna grupa hrabrih, neustrašivih junaka, sa Hulkovim rukavicama, probija svoj put ka pobedi. Od ove godine zelena boja postala je zvanična boja kampanje povodom 15. februara. A kao što smo već naučili, heroji nikada nisu sami. Uz njih su njihovi prijatelji, roditelji, medicinsko osoblje, i mi, prolaznici koji ćemo im dati još jednu dozu snage.
Imajući u vidu prirodu udruženja, realizacija nije delo samo ljudi u organizaciji. Uz pomoć stručnjaka marketing agencija kreirana je kampanja koja ima tri celine: društvene mreže, događaj i edukaciju.
Počeci su se javili na društvenim mrežama, gde se počelo sa kampanjom sa zelenim Hulkovim rukavicama. Priča je pokrenuta radi podizanja svesti javnosti o malignim bolestima kod dece, kao i sa ciljem prikupljanja sredstava za izgradnju novog dečjeg hemato-onkološkog odeljenja u Nišu. Veb kampanja i dalje traje, a do 15. februara udruženje je uspelo da duplira svoj broj pratilaca na Facebook-u. Pored Facebook-a jednako su bili zastupljeni Twitter i Instagram. Uspehu kampanje na društvenim mrežama značajno je doprinelo angažovanje javnih ličnosti u Srbiji. Dobrovoljno su postavili slike sa zelenim Hulkovim rukavicama i ostavili svoju poruku Miloš Milovanović, Zoran Kostić Cane, Miloš Biković, i mnogi drugi.Reakcije na kampanju su bile samo pozitivne, i privukla je veliku pažnju medija. Za zakup medijskog prostora nije izdvajan budžet. Uprkos tome sve vrste medija pratile su razvoj kampanje, a kao krunu svega što se dešavalo i sam događaj povodom Svetskog dana dece obolele od raka. Ovo je bio drugi deo kampanje. Obeležavanje je najpre planirano u 22 grada u Srbiji, međutim odjek je bio takav da su se javljali dobrovoljci iz drugih gradova koji su u svojim mestima skoro samostalno uspeli da organizuju obeležavanje ovog dana uz zelenu boju.
15. februara je pušteno stotine zelenih balona podrške, a u većini gradova je organizovan i neki vid muzičke pratnje. Posetioci događaja su mogli da doniraju novac na licu mesta, i da uz to dobiju majicu ili neki drugi promotivni artikal. Postavljeni su posebni foto ramovi sa zelenim rukavicama, sa kojim su svi posetioci mogli da se slikaju i da tu sliku podele na društvenim mrežama. Ovo je takođe doprinelo odjeku online kampanje.
Kao rezultat svih aktivnosti NURDOR-a, u ovom periodu je još jednom potvrđen kredibilitet udruženja, a predstavnici su pozivani na brojna dešavanja kako bi predstavili organizaciju i ono za šta se zalažu. Jedna od osnovnih karakteristika ovog udruženja jeste finansijska transparentnost, što podrazumeva dostupnost informacija o ulaganju svih donacija udruženju. Do sada je sakupljen jedan deo novca za realizaciju projekta izgradnje novog dečjeg hemato-onkološkog odeljenja. Temelji su svakako postavljeni, ali borba i dalje traje. Ova moderna kampanja je zabeležila veliki uspeh, ali nije gotova.
Poslednji deo kampanje podrazumeva edukaciju dece o malignim bolestima. Ove edukacije se održavaju u osnovnim i srednjim školama, još uvek su aktuelne i deca su pokazala veliko interesovanje.
Naravno, i mi možemo da pružimo ruku ovim hrabrim borcima. Pored poziva da se ljudi priključe borbi tako što će donirati, bilo putem SMS-a ili putem nekog od računa udruženja, moguće je i postati volonter. Volonteri se prijavljuju online, a svoje aktivnosti u organizaciji usklađuju sa slobodnim vremenom. Osnovni cilj je pomoć bilo koje vrste.
Renata Colić