Inovativni pristup edukaciji zaposlenih lica ima značajnu ulogu u razvoju institucionalnih i organizacionih performansi. I to ne samo pri razvoju socijalnih kadrova, ne bi li se omladini znanje lakše prenostilo, već razgovoru sa poslovnim licima na različite teme, koje bi imale značaja u strateškom povećanju konkuretnosti. Koliko je važna odgovornost u održanju reputacije poslovanja na duži vremenski period, pokušao je da objasni prof. dr Đorđija Petkoski na zasedanju poslovnih lica u Privrednoj komori Srbije.
Savremeni uslovi življenja doneli su niz novina. Tako poznavanje IT tehnologije postaje esencijalna važnost za razvoj svačije karijere. Posluje se brzinom misli, koje lako otkrivaju nove puteve uspeha. Zato je bez oklevanja, organizacija Privredne komore Srbije prihvatila ponudu mladih stručnjaka iz Poslovne mreže za razvoj, da zajedno pokušaju da pristupe razumevanju liderstva, na dvodnevnoj konferenciji izgradnje novog poslovnog modela za privlačenje stranih investitora.
UPRAVLJANJE PUTEM U SVETU KOJI SE MENJA
Uvodno izlaganje započeto je predavanjem gospodina Radoša Gazdića iz Razvojne agencije Srbije o principima liderstva u održivom poslovanju. Osnovni cilj bio je da se ukaže na to koliko je uloga države, kao glavnog stejkholdera svakog preduzeća, zapravo važna. Uz veće poreske olakšice i organizacionu podršku radnih lica, smatra da se poslovna infrastruktura u državi može promeniti na bolje. Zajedno sa predsednikom izvršnog odbora NLB banke Srbije, Brankom Greganovićem i uz podršku potpredsednika Narodne Skupštine, Vladimirom Marinkovićem, razgovaralo se o tome šta predstavlja društveno odgovorno poslovanje. Efiksnost je najbolje pratiti kroz broj obavljenih poslova radno aktivnih lica, ali prema istraživanjima Republičkog zavoda za statistiku, manji je procenat onih lica koji efektivno završavaju svoje poslove. Zato je obavljen pregled studija slučaja sa mladima iz Mreže za poslovni razvoj na temu „Cnange Managment system“, a sve sa ciljem nalaženja odgovora, kako se poboljšati poslovanje u svetu koji je stalno izložen novim promenama.
STVARANJE POSLOVNOG MODELA ZA INTEGRACIJU
Prva predavanja profesora Đorđija Petkoskog posvećena su definisanju konkurentske prednosti onih preduzetnika, koji stalno posežu za novim intervencijama na tržištu, nasuprot pozicijama onih koji samo definišu splet analiza mogućnosti, bez njihove praktične primene. „Enterpreneurship, risk managment, leadership i slični izrazi kovanice su najviše korišćenih izraza današnjih biznismena“, smatra profesor Petkoski, dodajući da je mali broj onih koji su svesni odgovornosti zvanja preduzetnika. Biti na raspolaganju investitorima u pravom trenutku sreća je onih koji s planom prave svaki naredni korak. Učesnici panel diskusije u izgradnji poslovnog modela za integraciju, mogli su da pristupe inovativnoj laboratoriji, koja je imala za cilj da ukaže na finansijske probleme svetskih banaka i traženju partikularnog rešenja.
GLOBALNI TRENDOVI DANAS
Način predavanja promenio se kada su panel diskusijama pristupili predstavnici nekih od najvećih kompanija današnjice.
Promena paradigme preduzeća
Prvog dana, Sandra Savić, kao direktorka centra za usluge i komunikacije govorila je o važnosti usvajanja strategije održivog razvoja. Narednog dana se profesoru Petkoskom u predavanju o potrebi pomeranja ekonomskog fokusa radi stvaranja vrednosti na dugi rok, pridružila i Tanja Petrović, marketing direktorka Coca-Cole kod nas. Koliko treba raditi na poboljšanju trgovine i telekomunikacija videlo se na primerima studija slučaja na temu „Sve boje strateškog menadžmenta“.
Znanje traži praksu
„Kako otključati mogućnost rasta, zavisi od organizacione strukture pri upotrebi strategije“, kaže profesor Petkoski, u pričanju svojih iskustava tokom dugogodišnjeg rada u Svetskoj banci. Da karijeru jednog bića ne određuje diploma određene ustanove, dokazuje upravo on, kome je doktorska dizertacija sa Elektrotehničkog fakulteta u Beogradu pomogla samo u primeni veština stečenih tokom izučavanja elektrotehnike, na polju ekonomskog društva u celini. „Era globalizacije nije završena. Ona nas uči tome da čovek može da bude uspešan samo ako odgovorno pristupi promenama“, završava profesor Petkoski pri analizi globalnih trendova.
POBEĐIVANJE UZ ZAINTERESOVANE AKTERE I REPUTACIJU
Koliko se dugo poslodavac zadržava na tržištu, zavisi od njegovih akterskih sposobnosti i korporativnoj reputaciji u društvu pri sastavljanju najrazličitijih ugovora.
U duhu razvoja sposobnosti i reputacije, poslednji deo predavanja drugog dana okupio je predstavnike većinskih banaka Srbije, poput Erste banke i Euro banke, na panelu posvećenom temi „Analiza sposobnosti zainteresovanih aktera radi pobeđivanja na stranom tržištu“.
Potpora mladima
Profesor Petkoski iskoristio je priliku da postavi par pitanja uvaženim predstavnicima banaka, o tome na koji način oni podstiču mlade da ostanu u Srbiji da investiraju. Činjenica je da se mladi najbolje motivišu stipendijama i poslovima koje mogu dobiti. Profesor Petkoski smatra da svaka organizacija banke jednim delom postoji, da bi osigurala lica koja im pristupaju. One su prve koje sa finansijske strane mogu dati potporu mladima, da bi jednom postali dobri akteri na tržištu.
Kako preduzetnik postaje zanimljiv drugima
Vek četvrte industrijske revolucije donosi nove šanse, koje se u pravom trenutku moraju iskoristiti da bi jedno preduzeće moglo da napreduje. „Preduzetnik danas postaje privlačan ako uspe da ostvari dugoročnu svrhu u poslovanju. Cilj je ne ostaviti viziju da čeka na papiru“, rekao je Mladen Šarčević, kao ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Srbije. Zaključak do kojeg se došlo u poslednjoj panel diskusiji sa profesorom Petkoski, je da u gotovo 90% slučajeva pri regulisanju poslovanja jedinstvenog rešenja nema. Važno je biti akter na tržištu i ne zadržavati se predugo u mirnom položaju.
U Privrednoj komori Srbije, ovih dana, mogle su se čuti samo pozitivne reči za profesora Đorđija Petkoskog, koji je i nakon završetka zvaničnog dela dvodnevne konferencije, pokušao da obraduje svako lice savetom za vođenje i upravljanje promenama radi razvoja. Ovo je bilo lepo iskustvo za mlade, da nauče kako da čuvaju integritet zemlje u kojoj žive, da bi se očuvao kvalitetan kadar za razvoj.
Predispozicije za privlačenje stranih investitora kod nas postoje jer ima uslova za dobar privredni rast, zato što je osnovni temelj već postavljen. Ali na koji način realizovati ostanak investitora nateritoriji zemlje, zavisiće isključivo od korporativne kulture zaposlenih lica, njihovog prilagođavanja promenama i mogućnosti koje ovo digitalno doba donosi.
Tatjana Vujović
Fotografije: Mirjana Vasić