Ovogodišnja „Beogradska nedelja umetnosti“ održaće se u periodu od 7. do 13. novembra na više lokacija u našem gradu u saradnji sa Ateljeom Milene Čvorović. Povodom ovog značajnog događaja i programa “Ilustrate Your State” razgovaraćemo sa profesoricom Univerziteta Metropolitan, osnivačem i kreativnim direktorom ovog ateljea, Milenom Čvorović.
1.S obzirom da ste organizator Beogradske nedelje umetnosti pod nazivom „Ilustrate Your State“, možete li nam bliže pojasniti koncept samog događaja?
Dakle, u okviru Beogradske nedelje umetnosti, koja se održava već 6. godinu za redom, pravi se otvaranje Beogradske nedelje umetnosti koja podrazumeva koncept koji mi predstavljamo „Ilustrate Your State“ sa vrlo simboličnim nazivom gde state može da bude stanje, a može da bude i država. U smislu da, mi želimo da nešto što je modna ilustracija, odnosno vizuelni prikaz odevnog predmeta, predstavimo u nešto drugačijem svetlu. Umesto klasičnog prikaza u vidu lookbook-a ili editorijala za magazin, želimo da pokažemo onaj drugi deo koji je vrlo intenzivno razvijen u svetu kao zvanje/profesija. Takav vid modne ilustracije koji kod nas u modnim krugovima ne postoji, želimo da uvedemo na mala vrata i da uđe u sadržaj modne industrije.
2.Zašto je to važno?
Zato što sistemi i modeli prezentovanja mode kao takve imaju različite svoje komercijalne faktore. Jedan od načina prezentovanja u modi jeste modna ilustracija. Dakle, u svetu vrlo priznata profesija i svi veliki brendovi i manji brendovi čak, obično imaju propratni sadržaj koji je na nivou modne ilustracije i u tom smislu zapravo je negde modna ilustracija lep vid primenjenog elementa koji na emotivnom nivou treba da podstakne potrošača da kupi neki odevni predmet ili da pogleda kolekciju. Kod nas jedino Fakultet digitalnih umetnosti Metropolitan ima smer modna ilustracija, tako da zainteresovani mogu konkurisati .
3.Kako je nastala modna ilustracija i zvanje modnog ilustratora?
Prve modne ilustracije su nastale tako što su ilustratori krenuli da crtaju nešto iz neke kolekcije koja ih je inspirisala, a onda su velike modne kuće primetile to i tražile da naprave sa njima saradnju. Takođe, radnje kada nije postojala modna fotografija, kada je Vogue recimo krenuo sa svojim prvim izdanjima, tada su modni ilustratori bili oni koji su trebali što bolje da prezentuju određeni odevni predmet kako bi ti katalozi, magazini stizali do udaljenih delova, recimo Amerike. Modni ilustrator je zapravo neko ko je u startu morao što preciznije da prenese na papir tkaninu, izgled tkanine, detalje na njoj. Sada modni ilustrator nekako ne mora biti toliko precizan, jer je i fotografija preuzela primat, ali treba da predstavi jedan drugi element emotivni, vizuelni, likovni za koji sutra neki potrošač treba emotivno da se veže.
.
4.Koja je ideja samog projekta i kakav sadržaj programa možemo očekivati?
Ideja celog projekta jeste da se mladi umetnici i dizajneri, mladi stvaraoci i već priznati umetnici i dizajneri i priznati ilustratori nađu na jednom mestu i zajedno probaju da naprave tu jednu sinergiju i da isti odevni predmet na svoj likovni izraz predstave. Kada se završi taj događaj u trajanju od 10 do 17 h popodne, moći će Dorćol Platz da vide u drugačijem svetlu, specijalno uređenom za ovaj događaj u vidu večernjeg akta na nivou modne ilustracije. Atmosfera će biti radna, radiće se tri total look-a. Od autora će biti Nevena Ivanović sa svojom Neo kolekcijom, jedan look ide od nje, a jedan od Sonje Jocić i treći će biti iznenađenje. Ideja je da dovedemo ne samo domaće dizajnere, nego i inostrane da bi mladi ljudi mogli da vide šta to ljudi rade trenutno dok se školuju. Na taj način možemo da razmenjujemo informacije šta je to prisutno na ovom tržištu, a šta nije ili bi trebalo da se uvede.
5.Na koji način funkcioniše ova grana u modnoj industriji?
Danas generalno veliki broj dobrih crtača pored kampanja za modne brendove, radi i beauty proizvode. To danas jeste popularno zanimanje u svetu i ima dva karaktera, jedan je kada angažuje brend za potrebe komercijalne, a drugi je kada modni ilustrator radi ilustracije inspirisan možda nekim brendom samostalno koje kasnije ljudi mogu da kupe širom sveta bilo preko sajta, instagrama ili neke druge platforme. To su u principu različiti vizuelni tipovi, prikazi žena ili muškaraca u različitim stanjima, vrlo često mogu biti portretni elementi, pa do nekog nivoa polu apstrakcije. U svetu je bio moderan taj realističan prikaz ilustracije, ali su stvari počele malo da se menjaju u smislu da su crteži više bajkovitiji i grafički pomereni. Ono što je zanimljivo oni rade prvi primerak crtaći koji je uvek skuplji, a posle toga rade printove istog i šalju svuda po svetu.
6.Vi zapravo želite na dugoročnom nivou da podstaknete saradnju velikih brendova i talentovanih modnih ilustratora?
Upravo tako. Cilj je da se naši modni magazini i modne kuće okrenu ovom trendu i možda angažuju talentovanog umetnika, modnog ilustratora da učestvuje u izradi dela njihove kampanje.Mi smo u nekom potrošačkom društvu i društvo se negde zasitilo istih stvari koje se izrađuju na isti način. Suština je da se vratimo nekim korenima, da se vidi proces izrade i da se vratimo kreativnom procesu. Da se prepozna vizuelni doživljaj tog proizvoda, koji mora biti uzbudljiv. Svakako će prisustvovati događaju i taj deo publike, tako da kasnije mogu da iskomuniciraju sa našim ilustratorima.
Branka Čvorović