Youth NOW

Future is Now: Zašto neuspeh kad može uspeh? Priče istaknutih preduzetnika

Konferencija o modernim tehnologijama i praksama u poslovanju velikih kompanija pod nazivom Future is Now, održala se danas po prvi put na Ekonomskom fakultetu u Beogradu pod okriljem organizacije EKOF Media Group.

Na drugoj panel diskusiji Od ideje do Start up-a i uspešnog biznisa učesnici su bili:

Kako su krenuli

,,Vrlo kratko sam radila u svojoj struci kao prevodilac, uvek mi je falilo kreativnosti. Prijatelji su me zamolili da krenem na sajam kozmetike i trebao im je neko ko zna jezik. Nakon povratka u Srbiju, razmišljala sam koliko se ljudi bavi kozmetikom kod nas. Istraživanjem sam zaključila da ima prostora za novi ozbiljan biznis’’ kaže Mila Litvinjenko, dodaje da o ekonomiji ništa nije znala i da je razgovor sa bankarima u početku bio zastrašujuć, ali da se vremenom i trudom prepreke prevazilaze.

,,Kada sam završio pravo nisam imao pojma čime ću da se bavim. Upisao sam pravo jer nema matematike’’ kaže Marko Kovačević. Dodaje da su njegove 3 najveće greške koje je napravio:

  1. Greška je da čekate da počnete nečim da se bavite dok ne znate sve o tome, nemojte da čekate!
  2. Uvek sam razmišljao lokalno, biznis iz Srbije može da prevaziđe granice!
  3. Neuspeh je najveći deo uspeha, poraz je motivacija da steknemo pouku. Nemojte se plašiti neuspeha!

,,Mene je pokrenuo strah da ću umreti od gladi’’ kaže Nebojša Matić, koji smatra da ako je motiv dovoljno jak, moći ćete da uradite šta god ste zamislili.

,,Nisam mnogo voleo da idem u školu. Zbog toga sam odlučio da krenem da radim sa 19 godina. Ali sam nakon par godina uvideo da nemam dovoljno znanja i upisao sam Višu elektrotehničku’’ kaže Ivan Bjelajac, dodaje da je sticajem okolnosti bio prisiljen da postane preduzetnik kada su ga su-osnivači napustili. Danas vodi prvu GoDaddy kancelariju van Amerike.

,,Uvek sam imao veći strah da ne pokušam nego strah od greške. Mislio sam da mogu da vodim bolje biznis od svojih poslodavaca, a tek kad sam krenuo sa svojim biznisom uvideo sam koliko ne znam’’ kaže Đurađ Caranović. Onda je odlučio da pita ljude koji znaju i dodaje da se ne treba stideti neznanja i da ljudi žele da pomognu. ,,Ako vidite samo jedan način rešavanja problema promenite ugao gledanja’’ govori on.

Svet kao tržište

,,Na početku je izvoz bio 3%, postavljanjem realnih ciljeva sada izvozimo 50% našeg asortimana. Pitaju me kako se nositi sa stranim brendovima? Moguće je, budite posebni, svoji i istrajni’’ kaže Mila.

,,Zaista nije komplikovano prodavati proizvode preko interneta’’ kaže Nebojša Matić. Dodaje da kupca ne zanima odakle ste, i da dok je proizvod i usluga koja ga prati dobra, put do uspeha je kratak.

Na pitanje kako je prevazišao strah od globalnog, Marko Kovačević iz Trizme odgovara da su njihovi klijenti najveće svetske korporacije i da su u jednom trenutku shvatili da treba da probaju da rade iste stvari i na nekim drugim mestima. Prvo su pokušali da traže slične kompanije sa drugim geografijama i probali da prouče njihove sisteme – da li su izlazili na druga tržišta, kako su postali uspešni, i slično. Tako su shvatili da postoji mnogo kompanija koje žele da podele kako su stigle tu gde jesu i pruže podršku i partnerstvo.

Šta izvući iz ove diskusije? Pronađite svoj put, ne postoji ni idealan put ni idealan preduzetnik. To je proces učenja. Budite hrabri, ako nešto ne znate, nađite nekoga ko zna. Nemojte se plašiti i postavljati preterana ograničenja.

Future Is NOW predstavlja godišnji događaj čija je osnovna misija podsticanje inovativnosti, proaktivnosti i preduzetništva mladih kroz predstavljanje modernih tehnika i tehnologija koje imaju široku primenu u najvećim, najsavremenijim i najuspešnijim kompanijama u Srbiji, ali i onih koje će svoju primenu naći u bliskoj budućnosti

Aleksandar Pešić

 

Exit mobile version