Na 39. Međunarodnom sajmu turizma, 25. februara održana je konferencija „Preduzetništvo u turizmu“ pod pokroviteljstvom turističke organizacije Srbija za mlade. Tema konferencije bila je da predstavi učesnicima neke ideje i kako su pojedini preduzetnici od spostvenog hedonizma pokrenuli svoje privatne poslove.
U Srbiji se još uvek živi pod činjenicom da drugi znaju bolje. Većina mladih ljudi nije spremno da rizikije i da pokuša da realizuje svoju ideju. Okolina i dalje osuđuje takve ljude i ne podržava ih u njihovim namerama. Posećivanjem ovakvih konferencija imam utisak da statistika i dalje ukazuje na tome koliko mnoge preduzetničke ideje nisu ni pokrenute.
Konferenciju je počeo Rob Davison, vlasnik MICE knowledge i konsultant, koji je svojom prezentacijom ukazao kako budući preduzetnici mogu da realizuju svoju ideju. Ukazao je na prepreke koje imaju i koliko treba da vode računa o svim aspektima ideje. Za sve koji žele da se bave konsaltingom, imao je sledeći savet: „Čekajte. Nije lako biti u konsaltingu. Prvo radite za druge, crpite od njih znanja, steknite iskustva, prikupljajte kontakte i budite strpljivi. Kada steknete određena znanja, možete biti vlasnik sopstvenog konsaltinga, ali vodite računa, jer stalno morate da učite i radite na sebi da biste opstali.“
Na veliko oduševljenje učesnika, izlaganje je imao i Dušana Stojančević, vlasnika Creative light i pričao je o Foto-video preduzetništvu u turizmu. Pokazao nam je svoje radove, kako je našu zemlju prikazao svetu, kao i njegovo iskustvo od veoma stresne kancelarije do posla u kome uživa. Učesnike je posavetovao da pronađu ono što ih ispunjava i da se u tome specijalizuju. Njegov rad „Tiny Beograd“ je nešto zbog čega nećete ostati ravnodušni.
Na koji način su arhitekta, analitičar životne sredine i filolog sklopili jednu zanimljivi turistički proizvod, predstavili su nam Ana Novaković i Đorđe Šumanović. Njihovo malo turističko čudo pod nazivom „Food & Culture tour in Belgrade“ je zaintrigiralo mnoge, jer su ukazali na jedan nov brend turizma pod nazivom „izvoljevajući turizam“, gde mnogi se prvi put susreću sa tim pojmom.
Bili su tu i ostali izlagači koji nisu svoje ideje pokrenuli samo u Beogradu, već su se vratili svojim rodnim mestima i pokrenuli preduzetničke ideje. Petar Jovanović, koji je aktivan među mlađom populacijom i inicijator mnogih aktivnosti, poput „Eurijade“, „Danube fest“-a u Majdanpeku – način na koji je on pokazao kako se inicira nov događaj. Milan Stojković iz Bora je kroz lični životni primer pokazao da čovek ne treba da odustaje kada mu je najteže i da ne prihvata svaki predlog koji mu se nudi, jer je ključ uspeha da ume da odabere prave stvari za sebe.
Izdvojila bih među njima i Jovana Kocmanovića, koji je na zanimljiv način privukao strane turiste u Golubac. Naime, on vozi turiste brodićem i pokazuje im grad sa pravca reke Dunav i služi se znanjem iz istorije te turistima priča veoma zanimljive legende.
Za sam kraj su dva velika prijatelja obradovala pričom o svojim počecima. Zbog ljubavi prema jednoj zemlji i putovanjima započeli su projekat 2011. godine pod nazivom „Srbija za mlade“. Oni su Thiago Ferreira i Petar Slavković. O tome koliko toga su se odrekli, kako su odbačeni od svojih bliskih ljudi i koliko su zajedno postigli, govori toliko da su do danas mnogo postigli te sva putovanja na koja idu mnogi mladi ljudi zahvaljujući njima.
Od ove konferencije smo čuli mnogo toga, ali da bi čovek daleko dogurao mora da bude svestan pre svega sebe, da svoju ideju oblikuje i najvažnije – da bira prave saradnike.
Tekst i fotografije: Jelena Maletić