U saradnji sa Beogradskom filharmonijom, članovi redakcije Youth Now su imali prilike da prisustvuju izvanrednom koncertu održanom u petak 2. juna u glavnoj dvorani Kolarčevog narodnog univerziteta (Studentski trg 5).
Ovim svečanim koncertom je zatvoren ciklus Filharmonije pod nazivom ,,Za avanturiste’’ a glavna tema koju je orkestar preneo jesu upravo avanture dva legendarna junaka, koji su inspirisali mnoge vidove umetnosti – Vilijema Tela i Supermena.
Harizmatični Danijel Rajskin, glavni gostujući dirigent, preneo je svoju energiju kako na članove orkestra tako i na publiku, koja je prosto uživala u performansu, prepuštajući se jednoj pustolovini epohalnih razmera, od srednjeg veka do modernog vremena.
Priča o legendarnom strelcu
A kakva je to tek kompozicija bila. Preludijum praćen ,,Olujom’’, kombinacijom engleskog roga i frule koji je kulminirao finalnim maršem švajcarskih vojnika. Lagani početak i melanholičan zvuk violine na samom početku nas je vodio kroz epsko putovanje Vilijema Tela, čuvenog heroja iz Švajcarske. Ova opera je inače poslednje veliko delo poznatog italijanskog kompozitora, Đoakina Pusinija.
Inače, sama pozadinska priča o Telu je jako zanimljiva. Naime, kako ovaj junak nije želeo da se pokori gradskom vladaru, bio je primoran da strelom gađa jabuku, postavljenu na glavu njegovog sopstvenog sina! Uh, prožme me jeza. Srećom, Vilijem je bio izvanredan strelac, te je pogodio jabuku. I to sve zbog toga što nije želeo da se pokori vladarevom šeširu! Eh, vladari i njihova luda sujeta.
Ko je kao klinac odrastao uz crtaće Mikija Mausa i Duška Dugouška, ovo delo mu je sigurno poznato. Inače se smatra jednim od najpoznatijih i najkorišćenijih komada klasične muzike.
Delo blistave jedinstvenosti
Ovako je Koncert za violinu br. 1 švajcarskog kompozitora Paula Juona, opisao njegov savremenik i muzički kritičar Georg Grener. Pored Rajskina, scenom je dominirala i ruska violinistkinja Marija Solozobova. Ova izvedba sa čestim i naglim promenama tempa (moderato, romanze, rondo), vratila nas je na trenutak u vreme klasike i nostalgije. Članovi orkestra su stvarali frenetičnu atmosferu koja nas je prosto zapanjila. Završetak drugog dela nas je vratio iz stanja meditacije i spokojstva sa širokim osmehom na licu i iščekivanjem kulminacije večeri.
Oda Supermenu – Metropolis simfonija
Neočekivano. Bombastično. Zapanjujuće.
Ove tri reči opisuju izvođenje Metropolis simfonije. Ova izvedba američkog kompozitora Majkla Doertija o Supermenu se definitivno ne uklapa u stereotipni kalup simfonijske muzike. Doerti je ovim delom želeo da spoji nešto što je malom broju kompozitora uspelo za rukom – neoromantičarkse stilske uticaje i modernu umetnost i kulturu. Pored viola, violina, violončela, kontrabasa, trube i tube, pažnja je posvećena i naizmeničnim razmenama zvukova timpana, udaraljki i flaute.
Trodelni maestralni koncert je završen uz gromoglasni aplauz i ovacije publike u velikom stilu. Magija Filharmonije i pozitivna energija je delovala zarazno na nas tako da smo oduševljeni napustili zdanje Kolarca sa željom da ponovo prisustvujemo nekom od skorijih koncerata.
Najveći koncert klasične muzike na otvorenom!
Sudeći po repertoaru Filharmonije, nećemo morati dugo da čekamo, s obzirom da će 25. juna biti održan najveći do sada koncert klasične muzike na otvorenom u Srbiji. Ovaj dugo očekivani koncert će se održati kod Palate Srbije na Novom Beogradu, u izvođenju novog šega-dirigenta, Gabrijela Felca. A da li sam napomenuo najbolju stvar– koncert je potpuno besplatan! Odložite letovanje za koju nedelju i potrudite se da prisustvujete ovom veličanstvenom događaju.
Jedan od kurioziteta je to što možete glasati za repertoar i sami.
Beogradska Filharmonija nastavlja da nas iznenađuje kvalitetom, organizacijom, maštovitošću i umećem svojih talentovanih muzičara.
Ako ste ikad pomislili da koncert klasične muzike može zvučati predvidivo, previše strukturirano ili pak dosadno, pozivamo vas na neki od događaja Filharmonije. Uvereni smo da ćete steći potpuno drugačiji dojam i doživeti neponovljivo iskustvo.
Šta vi mislite o Beogradskoj Filharmoniji i klasičnoj muzici? Ostavite nam u komentarima svoje mišljenje.
Igor Ivašković
Fotografija: Marko Đoković