PepsiCo – Karijerni saveti za vas

, KARIJERA

Nedavno je na Instagram profilu Belgrade Youth Fair-a održan live intervju sa Sanjom Miladinović, Talent Acquisition menadžerom, dugogodišnjim HR stručnjakom kompanije PepsiCo. Urednica našeg online magazina Emilija Milovanović je u razgovoru sa našom sagovornicom prenela detalje o tome na koji način ova kompanija pruža prilike za zaposlenje mladima, kao i kroz koje programe diplomci i mladi bez radnog iskustva prolaze kako bi došli do svog idealnog radnog mesta u ovoj kompaniji.

Sanja Miladinović, Talent Acquisition menadžer PepsiCo kompanije

Kompletan intervju pročitajte u nastavku teksta.

Emilija: Ono što najčešće zanima one koje su u potrazi za poslom ili praksom jeste da li zapošljavate ljude koji su bez iskustva i da li imate određene programe kroz koje zainteresovani mogu da steknu znanje koje je neophodno za rad u samoj kompaniji.

Sanja: Zapošljavamo mlade koji su bez prethodnog radnog iskustva, imamo posebno razvijene programe za diplomce ali i one koji imaju i do dve godine radnog iskustva. To je naš lokalno razvijeni program PepsiCo GO:Start, koji je već imao četiri generacije polaznika, gde zavisno od potrebe za različite funkcije, odnosno sektora naše kompanije biramo nove kandidate koji počinju svoje prve korake u karijeri uz iskusnije mentore, rade već od prvog dana na realnim zadacima, uključeni su u različite projekte i nakon godinu dana programa imaju mogućnost da nastave da rade u kompaniji, ukoliko se vide u korporaciji i ukoliko smo i mi zadovoljni njima kao kolegama. Pored toga imamo i globalni projekat, takmičenje koje PepsiCo organizuje na globalnom nivou, Dare to do more challenge i organizuje se svake godine. Ove godine ćemo od septembra pokrenuti nov proces selekcije, tako da pratite sajt Dare to more kao i naš karijerni sajt PepsiCo jobs. Funkcije koje za sada mogu da najavim su takmičenje za mogućnost zaposlenja kod nas u marketingu, agronomiji, prodaji i finansijama.

Emilija: Recite nam koje kvalifikacije treba da ima poželjan kandidat za vašu kompaniju i kako izgleda sam proces selekcije.

Sanja: Ako pričamo o pozicijama za diplomce koji ne moraju da imaju radno iskustvo, ono što gledamo kao ključne kompetence su pre svega radna etika, radoznalost, inovativnost, želja da dalje uče i da se razvijaju kroz našu kompaniju i kako se neko uklapa u tim i kulturu naše kompanije. Sve drugo se uči i nadograđuje kroz posao. Podrazumeva se da mladi koji nemaju radno iskustvo ne treba da imaju neko funkcionalno znanje. Naravno, fakultet daje neku osnovu i treba da imaju interesovanje za poziciju za koju konkurišu, ali i mi ulažemo u njih kroz različite obuke, kroz mentorski program se dalje razvijaju u smeru koji im je primamljiv.

Emilija: Koje su karakteristike ključne u samom CV-u za sam poziv na razgovor za posao?

Sanja: Kada dobijete more biografija za mlade bez radnog iskustva teško je napraviti odabir. Važno je koliko se neko posvetio izradi biografije, koliko je bio precizan, koliko je sve jezički korektno, da li kandidat imao nekih vannastavnih aktivnosti, da li je imao radoznalosti da se uključi u različite projekte, da prati studentske organizacije, sve ono što bi moglo da bude relevantno, a nama zanimljivo. Savet je da uvek u biografiju stavite sve što može da bude korisno i što može da nam približi ono po čemu se razlikujete od ostalih kandidata, da mi poželimo da vas bolje upoznamo i sutra radimo sa vama.

Emilija: Da li postoji mogućnost dobijanja stipendije?

Sanja: Praksu do sada nismo realizovali iz više razloga, najosnovnije je da to bude lepo organizovano, da kolege budu unapred pripremljene, da imamo program i da možemo da se posvetimo novim kolegama. Iz tog razloga smo i razvili PepsiCo GO:Start. Stipendije za studente nemamo, već ih kompanija interno organizuje za decu naših zaposlenih.

Emilija: Da li imate otvorene pozicije za inženjera saobraćaja?

Sanja: Nedavno smo imali i primili koleginicu sa Saobraćajnog fakulteta u Beogradu. Ohrabrujem vas da pratite konkurse na našoj karijernoj stranici i na portalu Infostud i Moj posao za Bosnu i Hercegovinu.

Emilija: Da li tražite Brand ili Key account menadžere za Crnu Goru?

Sanja: Trenutno ne.

Emilija: Da li ćete uskoro organizovati praktične obuke za koje se mogu prijaviti studenti prehrambene tehnologije?

Sanja: Imamo dve fabrike, u Magliću u Bačkom Petrovcu i Laktašima u Republici Srpskoj. Tehnolozi su jedni od naših ključnih funkcija, tako da apelujem da pošaljete biografiju ukoliko ste u mogućnosti da radite na ovim lokacijama.

Emilija: Recite nam kako izgleda jedan intervju, kakva su pitanja, šta mogu da očekuju oni koji prođu tu selekciju kod vas na osnovu samog CV-a i dobiju priliku da se upoznaju sa vama.

Sanja: Pripremite se za razgovor u smislu toga gde dolazite, čime se kompanija bavi, raspitajte se kakva je kultura ukoliko poznajete nekoga ko radi u našoj kompaniji i šta možete da očekujete u intervjuu. Nije potrebna posebna priprema, budite ono što jeste. Uvek je plus ako ste struktuirani pa unapred razmislite o nekim pitanjima koje regruteri mogu da vam postave. Ne treba da se predstavite drugačije od onoga što zaista jeste, jer onda možemo i mi i vi da donesemo pogrešnu odluku. Priprema može da pomogne da ne razmišljate na samom intervjuu o iskustvima koja mogu da budu korisna na samom razgovoru. Ono što mi uvek pitamo je šta su u prethodnom iskustvu bili ključni projekti, šta ste radili, šta ste iz toga naučili, koje ste izazovne situacije imali do sada, kako ste se sa time nosili. Pokušavamo na osnovu struktuiranog intervjua da vidimo koja su to iskustva, kako ste se tada ponašali kako bismo mogli da predvidimo neka buduća ponašanja i uspešnost na određenoj poziciji. Dosta pričamo i o samoj funkciji, ko razume na koju rolu treba da dođe i da li je zaista motivisan da se dalje razvija u tom smeru, kako izgleda tim, kakva je naša organizacija, ohrabrujemo kandidate da pitaju sve ono što ih zanima na tom intervjuu da bismo se što bolje razumeli.

Emilija: Da li imate stalne promotere za Beograd?

Sanja: Promocije radimo u saradnji sa agencijom. Možemo da uputimo kontakt ukoliko se javite na našu office adresu.

Emilija: Pomenuli ste malopre studentske organizacije, pošto veliki broj ljudi koji nas prati i generalno rad čitave EKOF Media grupe, njih interesuje da li Vi kao neko ko je u tako velikoj kompanijii toliko dugo smatrate da je plus u nekom smislu ta vrsta neformalnog obrazovanja kroz samu tu organizaciju, kroz same stvari koje se unutar nje dešavaju?

Sanja: Verujem da jeste. Lično nisam bila član studentske organizacije kada sam studirala, ali sam imala drugih aktivnosti koje su me izgradile. Mislim da je to dodatno iskustvo koje nam pomaže da shvatimo u kom smeru želimo da ide naša karijera. To može da bude korporacija, start up, nevladina organizacija, državna ustanova, sve zavisi od nekih afiniteta i želje gde neko sebe vidi. To može da nam pomogne da shvatimo gde bismo voleli da počnemo da radimo, da unapredimo naše veštine komunikacije, da razumemo različite profile ljudi i da raširimo svoju mrežu kontakata. Mislim da je network jako koristan za bilo kakve početke u karijeri. Nije to lako, pogotovo kada studirate i dodatno radite, malo vremena ostaje za ostale aktivnosti, ali u eri digitalizacije postoji toliko mogućnosti da se neke stvari odrade i online, da se edukujete, da saznate šta vam se sve nudi na tržištu na mnogo načina koji nisu bili dostupni ranije.

Emilija: U kom periodu godine se otvaraju konkursi za PepsiCo Go Start poziciju za diplomce?

Sanja: Ove godine nećemo imati PepsiCo Go Start program, tako da bih se fokusirala na Dare To Do More takmičenje. Funkcije za koje ćemo primati diplomce u razvojni program od dve godine su Insights Commercial (fokus na prodaji), finansije i agronomija. Svi kandidati će učestvovati u takmičenju kroz proces selekcije. Prijava će početi u septembru. Svi učesnici će predavati business case na zadatu temu i nakon toga biti pozivani na intervju sa nama. Najuspešniji će imati prilike da prezentuju pobedničku prezentaciju u Njujorku u sedištu kompanije PepsiCo, a svi primljeni u program će imati priliku da kroz posao i seriju treninga i edukacija razvijaju svoje veštine i uče kroz našu organizaciju tokom dve godine razvojnog programa.

Emilija: Postoji li nešto što biste Vi iz pozicije na kojoj ste posavetovali ljude koji su u potrazi za poslom ili studente koji su na završnoj godini fakulteta ili su upravo izašli sa fakulteta, šta je ono na šta posebno treba da obrate pažnju prilikom samog izbora i kompanije za koju će da rade ili bilo kakvog posla?

Sanja: Sakupite što više informacija sa tržišta, iskoristite ono što je dostupno na internetu. Postoji puno foruma, pogledajte kako je rangirana neka kompanija, raspitajte se ako znate nekoga ko je tamo zaposlen, probajte da odete na razgovore za posao. Tako saznajete kakve su te pozicije, kako ljudi funkcionišu, šta je bitno kod kandidata, sve to može da bude korisno. Ohrabrujem sve kandidate da budu preduzimljivi, da ne odustaju na prvu jer sve zavisi od profila koji neka kompanija, firma, organizacija traži. Ako ne uspete na nekom razgovoru, nemojte se obeshrabriti zbog toga.

Emilija: Kao neko ko sve to posmatra sa strane, recite nam da li se ta trema vidi i kako se sa njom boriti?

Sanja: Trema, ako vas ne blokira, meni lično bude jako simpatična jer to znači da je nekome jako stalo, da su uključene emocije i to je sasvim prirodna stvar. Važno je da vas to ne blokira. Zato su vizualizacije i priprema za intervju dobre, ne zato što vi treba nešto da odglumite na intervjuu, već treba da budete to što jeste. To pomaže da steknete samopouzdanje, sigurnost, da kreirate budući događaj i da delujete sigurnije. Što se nas tiče, trudimo se da tok razgovora bude opušten, ali da ima strukturu, da prođemo sve ključne informacije, da i mi pružimo ono što je bitno da se zna o samoj poziciji i kompaniji, a da to ne bude uštogljeno niti da nekoga prepadamo na intervjuu, pogotovo ako znamo da je neko prvi put na razgovoru za posao baš kod nas.

Emilija: Postoje li neka pitanja na koja generalno neko ko stoji sa strane kandidata teže odgovara? Mi smo imali u prethodnom intervjuu prilike da čujemo da su to uglavnom pitanja o visini plate koja bi možda bila odgovarajuća za određenu poziciju, i kada su u pitanju vrline i mane samog kandidata.

Sanja: Ne postavljam pitanja vezana za vrline i mane. Što se tiče same zarade važno je da znamo i fer je da kažemo ako se neko ne uklapa u range (raspon). Ako neko još uvek nema radnog iskustva, u redu je da kaže da u ovom trenutku nije razmišljao na temu zarade i da može da javi naknadno, ako ga budemo razmatrali za drugi krug selekcije. U međuvremenu se može raspitati kakva je situacija na tržištu. Sa druge strane, u redu je vrednujete sebe i kažete koji je iznos ispod kog vi ne biste radili puno radno vreme.

Emilija: Da li je moguće doći kod Vas na praksu nakon Filološkog fakulteta u sektor marketinga?

Sanja: Moguće je započeti karijeru u sektoru marketinga kroz program za diplomce, ali praksu ne organizujemo.

Emilija: Koliko je bitno da neko ko dolazi na razgovor za posao, potencijalni kandidat, bude informisan o samoj strukturi kompanije, njihovim vrednostima, itd? Sigurno se dešavalo da je bilo i kandidata koji su jako informisani i onih koji možda baš i nisu znali gde dolaze.

Sanja: Ne očekujem da neko zna detalje o kompaniji PepsiCo, odnosno Marbo, ali treba da zna gde dolazi, čime se mi bavimo, šta je naša osnovna delatnost, koji su naši brendovi. Ako neko još zna ko je chairman kompanije, prati naš sajt, to može da bude samo plus, ali nije neophodno.

Emilija: Za kraj je ostalo još da napomenemo od čega se koji program sastoji, koliko traju i recimo šta još preporučujete studentima osim tih programa.

Sanja: Što se tiče PepsiCo Start programa, on traje dvanaest meseci. Uglavnom primamo kandidate za naše ključne funkcije i svake godine razmatramo koje su potrebe kompanije i gde ima prostora za nove kolege. Svi prolaze on boarding koji je zajednički za sve novozaposlene, bez obzira na koju poziciju dolaze i upoznaju se sa osnovnim funkcijama, sa timom, sa našim procedurama, politikom rada, organizujemo posetu našoj proizvodnji, fabrikama, idu na teren sa našim kolegama iz prodaje, i kasnije kroz sam posao najviše znanja stiču uz svoje kolege, uz mentora. Što se tiče Dare to do more takmičenja, specifičan je proces selekcije, jer je organizovan na nivou cele Evrope. Takmičarskog je duha, tako da kandidati podnose i svoj case study na zadatu temu, kolege iz PepsiCa glasaju, a najbolji se uživo predstavljaju na intervjuu. Na osnovu toga se biraju pobednici. Pobednik dobija i ponudu za posao u određenom sektoru. Ovaj program traje godinu, odnosno dve godine, u zavisnosti od potreba organizacije.

Emilija: Gde pronaći informacije o određenoj kompaniji ukoliko na sajtu nisu naznačene njihove delatnosti?

Sanja: Sve veće kompanije imaju vrlo detaljno predstavljeno čime se bave i šta im je delatnost na svojim sajtovima.

Čitav intervju možete pogledati na sledećem linku: