Da li vam se desilo da ste naručili sa onlajn prodavnice AliExpress i da pošiljka koja je trebalo da stigne iz Kine nije dospela do vaših kućnih vrata? Pre nekoliko dana je organizacija potrošača Efektiva objavila na svom Fejsbuk profilu da sumnja da roba koju kupci iz Srbije naručuju preko AliExpress-a nestaje krađom na garnici, odnosno carini, pri ulasku robe u Republiku Srbiju, koju su potrošači Srbije poručili iz Kine. Implicira se u jednoj objavi udruženja Efektiva da carinici na granicama Srbije kradu pakete koji očekuju svoju finalnu destinaciju, odnosno prag kupca. Juče je, 27. jula na ovakve implikacije državna institucija Pošta Srbije odgovorila demantovanjem da Pošta Srbije nije ni direktno niti indirektno uticala na neisporučene pakete koje su građani Srbije poručivali putem onlajn prodavnice AliExpress.
Problem koji svi građani koji danas naručuju proizvode sa ovog sajta sreću jeste ukidanje, odnosno otklanjanje opcije na sajtu ove onlajn prodavnice za Srbiju da kupci ostvaruju beneficiju tzv. „free shipping“-a, koji podrazumeva nenaplaćivanje poštarine, tj. transporta. Kao što smo rekli, organizacija potrošača Efektiva sumnja da se radi o krađi paketa na granici, pre nego što će ući roba na teritoriju Srbije ili nakon što je ušla u granice naše države, . Pošta Srbije je odbacila takvu predrasudu i obećala da „će iskoristiti svu pravnu zaštitu“ ako bude bilo potrebno da dokaže svoju neumešanost u ovaj skandal, ali i da bi se pozabavila potencijalnom klevetom organizacije Efektiva.
Pročitajte i: Pravila štednje kojih se bogati pridržavaju
Stvar je u tome da svaki paket, kada biva otpremljen iz Kine, dobija svoj „tracking number“ kojim kupac robe može samo da dobije informaciju da je paket sa robom napustio zemlju porekla, odnosno Kinu. Taj broj nema svoju vidljivost na radaru nakon izlaska Iz Kine. Zbog toga što Srbija nema posebne sisteme koji bi omogućili da kupci iz Srbije ovu robu prate čitavim njenim putem od Kine do naše zemlje, ljudi iz Efektive nisu zadovoljni, ali isto tako zaključuju da strukture Pošte Srbije uzimaju te pakete za sebe. Čini se da su u svojoj objavi bacili sumnju i na lokalne poštare i na više instance, odnosno organe reda na granicama i tvrde da se oni bave ovakvim nezakonitim radnjama. Dakle, sav transfer novca i dogovori između prodavaca iz Kine i kupaca koji su van Kine se odvija u virtuelnom svetu, osim što pošaljilac paketa osigurava da paket bude dostavljen na određenu adresu koju dobije kontaktom sa svojim kupcem.
Moramo istaći da je portal Netokracija pre mesec dana istakao problem sa naplaćivanjem velikih cena za poštarinu i transport na AliExpress-u , ali ne oslanjajući se na svedočanstva da mnogi ne dobijaju svoje pakete uopšte. Na portalu je istaknuto da se za Srbiju od sada važe samo alternativne „shipping“ opcije, ali ne i „free shipping“, što znači da će kupci morati da plate poštarinu u iznosu nekoliko puta većem od iznosa same robe koju kupuju, te kada se te dve sume novca saberu, dolazi do neverovatnih cena, pa čak i za jednu običnu šolju za čaj. Recimo da sama šolja košta 10 dolara, poštarina će, bez mogućnosti na ostvarenje „free shipping“ opcije koštati barem još 100 dolara. To će reći da su preostale „shipping“ opcije preskupe, čak i za one najjeftinije proizvode. Ovo očevidno nije dobar dil za kupce. Sa portala Netokracija kažu da se sve ovo dešava zbog novonastale situacije sa virusom COVID-19, odnosno zbog prenapregnutog avio prevoza, što je naravno izazvano virusom korona. Mirko Ilić, direktor kompanije cargo-partner objašnjava da se pre mesec dana, kao i danas, puno PPE opreme, opreme za ličnu protekciju prevozi teretnim letovima, te da su ti letovi pretrpani robom i da je rezultat toga dugo čekanje na porudžbinu. Sada, svaki prodavac na AliExpress-u ne dobija novac kojim je plaćena „free shipping“ porudžbina u roku od maksimum 75 dana, što je naravno slučaj sa državama koje su geografski udaljene od Kine poput naše, odnosno prodavčeva roba mora stići u (recimo) Srbiju za 60 dana, a kupac ima još 15 dana da se AliExpress-u žali na kvalitet robe ili štogod slično. Znači, u ovakvoj situaciji kada nema dovoljno teretnih letova za Srbiju koji bi mogli da ponesu svu robu poručeno preko ove ili neke druge onlajn prodavnice, alternativa bi bila prelazak na železnički ili neki drugi modus saobraćajni, ali to izgleda još uvek nije uzimano u obzir. Naravno, u ovom scenariju najviše propate prodavci koji na kraju ostanu i bez proizvoda koji su poslali i bez novca koji su očekivali da će dobiti za svoju uslugu. Ali, organizacija potrošača Efektiva, sa druge strane, misli da je ovo delo ruku pošta širom Srbije, iako su iz Pošta Srbije demantovali takvu insinuaciju i rekli, slično gospodinu Iliću iz cargo-partner kompanije, da je ovo sve rezultat pandemije virusa COVID-19.
Iz Pošta Srbije kažu da je stanje na početku pandemije uzrokovalo kašnjenja robe od tri meseca, te je sasvim jasno zašto toliko paketa nije ni stiglo do kućnih pragova potrošača iz Srbije. Oni poručuju da se sada stanje poboljšava i da paketi počinju da stižu na vreme, ali ovo i dalje ne objašnjava zašto je ukinuta „free shipping“ opcija za Srbiju.
Pročitajte i: Šta su deonice i čemu služe?
Pripremio: Luka Ivanović
Izvor: netokracija.rs
Foto izvor: alizila.com