Šta god da ste genijalno osmislili bilo da je reč o projektu, kampanji ili predlogu, pre ili kasnije ćete morati da uverite i druge u genijalnost svoje ideje. Nažalost, neće svima biti očigledno zašto je baš vaš projekat odličan, naročito kada u obzir uzmu konkurenciju, isplativost i sve potencijalne rizike. Predstavljanje vašeg proizvoda, usluge ili plana poznatiji kao pitch je prvi i najvažniji korak u prikupljanju kapitala i podrške za vašu ideju.
Glavni cilj svakog pitcha je uveriti potencijalne investitore, donatore i korisnike u vrednost i isplativost priče koju pokrećete. Vreme kojim raspolažete je izrazito ograničeno i zato morate biti brzi i produktivni.
Pitch predstavlja kratki format predstavljanja poslovne ideje i plana potencijalnim investitorima i saradnicima. Prvo i osnovno pravilo je budite jasni, kratki i pojednostavite svoju ideju koliko god možete.
Uobičajena struktura podrazumeva identifikovanje problema i ponudu njegovog rešenja. Imajte na umu da nije dovoljno samo prenositi činjenice, već pre svega pokazati strast i vrednosti koje vas pokreću.
Pokažite da vam je stalo do rešavanja problema s kojima se hvatate u koštac i da je upravo vaš plan ili projekat najbolje moguće rešenje.
Priprema je najvažnija – njoj treba da posvetite najviše vremena. Potrebno je puno rada i vežbe jer je izlaganje ograničeno na 3 do 5 minuta. Jasno odredite kome se obraćate, prilagodite izlaganje publici i trajanju.
Proćitajte i: Kako se probiti na tržištu?
Pričajte svoju priču – iznesite problem koji vaš proizvod rešava, rešenje koje proizvod nudi, sažetak poslovnog plana. Predstavite svoj tim. Postavljajte pitanja publici.
Trema – kontrolišite disanje i stalno vežbajte, jer kod izlaganja trema uvek postoji. Vežbajte pred ogledalom, to je obavezno!
Aktivirajte publiku – budite energični. Ne dopustite da publika utone u san, jer nastup mora biti uverljiv. Pokažite strast prema projektu.
Neverbalna komunikacija – govor tela je važan segment. Položaj mora odavati spremnost na razgovor, naklonost, moć, status. Pogrbljeno držanje, spuštena glava, sporo kretanje su znak niskog samopoštovanja. Uspravno držanje i odlučnost sugerišu poverenje i samokontrolu.
Osnovne tačke koje pitch treba da sadrži su:
- problem – prikažite šta je, ko ga ima, kako ste ga uočili, treba da bude očigledan i da ga svi razumeju
- rešenje – na koji način rešavate problem, razlikujete se od drugih, kako sve funkcioniše
- tržište – prikažite da li i kojom brzinom raste, kao i da bude potkrepljeno istraživanjem
- poslovni model – predstavite plan poslovanja, kako planirate da zarađujete, koji su vam izvori prihoda
- konkurencija – objasnite koji su vam konkurenti, proizvodi, cene, prikažite svoju jedinstvenost
- marketing plan – predstavljanje marketing aktivnosti u cilju privlačenja kupaca i prihoda
- tim – prikazati tim koji stoji iza definisane ideje i radi na njenom ostvarivanju
- budžet – prikazati sva sredstva za finansiranje koja su potrebna, za šta će biti korišćen investiran novac, koliko ste novca prikupili i uložili do sada.
Ako slika vredi 1000 reči, video vredi i više. Razmislite o tome želite li pripremiti video koji ćete koristiti prilikom prezentacije kako biste dodatno privukli publiku i zainteresovali je. Prednost je u tome što ga možete deliti putem mreža i proširiti publiku potencijalnih ulagača i investitora. Mora biti privlačan, precizan i energičan kako biste zarazili publiku svojim entuzijazmom prema projektu koji planirate. Ostavićete trajni trag svih obećanja koje ste dali i ciljeva koje zadajete.
Opustite se i zablistajte – vi to možete!
Pročitajte i: Zašto je važno napraviti poslovni plan?
Priredila: Katarina Matić
Izvori: brodoto.com, plaviured.hr, mrezamira.net
Foto izvor: teamgantt.com