Uprkos svim promenama koje je korona virus doneo sa sobom, istraživanje konsultantske kompanije Deloitte pokazuje da će do kraja 2030. godine trećina ukupno prodatih novih automobila biti upravo električna vozila.
Ljudi počinju sve više da veruju u električna vozila, i čini se da ona zaista postaju realna alternativa do sada neprikosnovenim benzincima. Automobili na električni pogon imaju mnoštvo prednosti i mana, a za neke od njih ste možda već čuli.
Prednosti električnih automobila:
- Ubrzanje i vozna dinamika – većina električnih automobila poseduje fantastično ubrzanje do 60, pa i do 100 km/h. Vozna dinamika je većinom odlična, jer automobil fantastično “leži” u krivinama zahvaljujući pre svega niskom težištu zbog teških baterija koje su postavljene u dnu vozila
- Aerodinamika – mnogi e-mobili imaju fantastičan koeficijent otpora vazduha zato što ne moraju da prate dizajnerska pravila neophodna za funkcionisanje vozila sa SUS motorom. Ovo garantuje bolje ubrzanje, veću maksimalnu brzinu i naravno više pređenih kilometara po jednom punjenju
- Troškovi održavanja su izuzetno niski – elektromotor ima malo pokretnih delova, te je održavanje krajnje jednostavno i jeftino. Kod električnih modela nema menjanja ulja, koristi se jednostepena automatska transmisija koja je veoma pouzdana, nema tečnosti za hlađenje, raznih filtera, kaiševa itd…
- Nedostatak zvuka – mada je ovo ujedno i mana, istraživanja koja je sprovela Evropska komisija ukazuju da je zvučna zagađenost gradova na Starom kontinentu jedan od većih problema sa kojima se stanovništvo urbanih centara suočava. Električni automobili su bešumni, što bi značajno doprinelo smanjivanju buke
- Nema emisije štetnih gasova – električni automobil dok je u upotrebi ne emituje nikakve štetne gasove, što je definitivno velika vrlina ovakvih modela
Pročitajte i: Mobilni telefon ili knjiga?
Mane električnih automobila:
- Cena – električni automobili su poprilično skupi. Pre svega jer su baterije koje koriste takođe skupocene, a kako je obim prodaje električnih i hibridnih modela i dalje mali, jedan od osnovnih zakona ekonomije da je cena izraz retkosti upućuje na to da baterije nikako ne mogu pojeftiniti sve dok broj prodatih električnih automobila ne postane značajno veći.
- Autonomija kretanja – koliko god da se na ovom polju napreduje, električni automobili ograničeni su kapacitetom svojih baterija. Iako se radi na ugrađivanju superpunjača na glavnim putnim arterijama u Evropi, sama činjenica da retko koji aktuelni elektromobil ima autonomiju kretanja veću od 500 kilometara znači da ovakvo vozilo nije podobno za duže putovanje
- Nedostatak javnih punjača – naša zemlja se ovde ne može ubrajati, jer se javni punjači mogu nabrojati na prste, ali govorimo u generalnom, globalnom smislu
- Električni automobil nije ekološki – proizvođači često stavljaju u prvi plan epitet “zeleni” kada govore o ovakvom tipu vozila. Istina je naravno daleko od toga. Iako električni automobili ne emituju štetne gasove oni se proizvode na apsolutno isti način kao i konvencionalni modeli. Pritom, ukoliko električna energija koju oni koriste ne stiže iz obnovljivih izvora, utom je situacija još i gora. Pored toga, električni automobili koriste baterije u kojima se nalaze retki metali kobalt, nikl i mangan
- Baterije nisu večne – kapacitet baterija sa godinama opada, te se posle određenog vremena baterije moraju zameniti. Ne postoji konsenzus među proizvođačima na koliko pređenih kilometara treba izvršiti zamenu baterija niti posle koliko vremena. Ipak, baterije su veoma skupe što u krajnjoj liniji na duže staze poskupljuje eksploataciju električnog automobila.
Da li su električni automobili skupi?
U Evropi Nissan Leaf može da se kupi za tridesetak hiljada evra, u zavisnosti od države, a slična je i cena njegovih glavnih konkurenata. Međutim, mnoge zemlje daju razne subvencije, oslobađaju vlasnike poreza i taksi, nude besplatno punjenje, besplatan parking, vožnju u trakama rezervisanim za autobuse… U razvijenim zemljama je uobičajeno da porodica ima više automobila, pa uvek postoji rezerva ako električni mora da ostane na punjenju. Kod nas je situacija znatno drugačija.
Pročitajte i: Roboti za dostavu stižu uskoro
Pripremila: Tamara Vejin
Izvori: autorepublika.com, www2.deloitte.com, www.polovniautomobili.com