Kažu da slika govori više od hiljadu reči, a upravo upotrebom slike nastao je novi vid komuniciranja-mim. Mimovi se danas sreću u raznim oblicima poput fotografije sa šaljivim tekstovima, GIF formatima, kraćim video snimcima i svemu onome što je obrađeno od strane ljudi.
Reč mim je prvi upotrebio biolog Richard Davkins u knjizi “Sebični gen” iz 1976. godine, i odnosi se na sve što se koristi za prenošenje ideje. U svojoj trenutnoj internet upotrebi, mim je slika koja je povezana sa specifičnom strukturom šale, praćena zamenjivim natpisom. Mimovi se najčešće prenose putem interneta, posebno na društvenim mrežama, a cilj im je uglavnom zabava, pa je zbog njihove popularnosti nastao termin mim kultura.
Mim kultura, kao što joj sam naziv kaže, je evoluirajuća kultura koju stvaraju mimovi. U početku, mimovi su imali vrlo spor razvoj i duže su opstajali na sceni. Međutim, brzina razvoja društvenih mreža u velikoj meri je uticala na ekspanziju mimova, ali i razvoj svojevrsne mim kulture. Osim toga, iako postoje kultni mimovi koji još uvijek postoje na sceni (Lolcat, Rickrolling, Grumpy Cat, Doge, Trollface, Chuck Norris fact, Socially Awkward Penguin), postoje i oni koji se svakodnevno pojavljuju i nestaju.
Pročitajte i: Da li znate kako su nastali smajliji?
Pojava i opstanak mimova u onlajn prostoru u najvećoj meri zavisi od broj šerova i lajkova. Što je više šerova i lajkova, mim postaje viralniji i samim tim se njegov značaj u internetskoj zajednici povećava, i obrnuto. Mimovi se lako reprodukuju i prilagođavaju publici, zbog čega su u mogućnosti da nadilaze kulturne barijere, ali je za njihovo razumevanje neophodan određeni nivo poznavanja društvenog, pa i političkog konteksta.
Mimovi imaju dominantno zabavni karakter i vrlo često tematizuju stvari s kojima se može poistovetiti dobar deo ljudi na zemaljskoj kugli. Pored zabavnih, čini se da se sve više pojavljuju politički mimovi, koji se tiču promocije političkih ideja, političke korektnosti, ugroženosti prava manjina, ali isto tako služe da se pošalju poruke podrške žrtvama terorističkih napada i slično. Prema tome, kreiranje i objavljivanje ovakvih mimova služi kao vid javnog deklarisanja o političkim pitanjima i kulturnom identitetu.
Bilo da su umetnost, jedinica kulture, alat za satirične poruke ili nešto drugo, ovaj novi jezik interneta je umeo da skrene u krajnost kao što je bio slučaj sa čuvenom žabom Pepe The Frog koja je, zahvaljujući društvu, pronašla svoje mesto u grafikama koje prezentuju teroriste i nasilje, što je rezultovalo da bude proglašena kao hate symbol, ali većina mimova nije takva, zavisi zapravo šta ljudi u međuvremenu naprave od njih i koliko ih populariziju.
Pročitajte i: Spremite se, stižu nam novi emotikoni
Pripremila: Tamara Vejin
Izvori: oradio.rs, www.netokracija.rs, analiziraj.ba
Slike preuzete sa: pinterest.com, timesnownews.com, knowyourmeme.com