Fitnes influenseri i „praviˮ fitnes treneri – koja je razlika?

, ZDRAVLJE I SPORT

Sa sve većim razvojem društvenih mreža dolazi i do pojave sve većeg broja različitih vrsta influensera. To su, kao što im samo ime kaže, osobe koje imaju veliki uticaj na svoju publiku – pratioce. Postavlja se pitanje koliko je taj uticaj pozitivan i šta je, zapravo, primarni cilj influensera: dobrobit ljudi koji ih prate ili lična promocija i profit?

Posebno izdvojenu grupu influensera čine fitnes influenseri. Umesto odlaska kod kvalifikovanih personalnih trenera, sada svako ima mogućnost da se, preko društvenih mreža, obrati nekom onlajn treneru i traži pomoć u ostvarenju svojih ciljeva vezanih uglavnom za poboljšanje fizičkog izgleda. Za mnoge ovo predstavlja odličnu mogućnost – dovoljno je preko interneta pogledati šta određena ličnost nudi i kakva su iskustva ljudi koje je ta ličnost savetovala, a zatim odlučiti da li je to ono što i mi želimo. Međutim, u stvarnosti je ovaj proces malo komplikovaniji.

Ko su fitnes influenseri?

Fitnes influenser može biti bilo ko. Osoba dobija ovo zvanje najčešće tako što preko interneta podeli svoj put do cilja, prikaže lične rezultate i odluči da će to biti od pomoći drugima. Pošto su influenseri samo „običniˮ ljudi, njihovi pratioci će mnogo lakše steći poverenje u njih nego u, na primer, glumce, pevače i voditelje, čiji se životni stil toliko razlikuje od njihovog. Identifikujući se sa influenserima, ljudi stiču utisak da mogu prosto pratiti ono što ti influenseri rade, način na koji oni žive i sve ono što propagiraju, kako bi postigli identične rezultate i postali zadovoljniji sobom. Ono što mnogi jednostavno izgube iz vida jeste činjenica da smo svi različiti – ne postoje dve iste osobe, pa samim tim ne postoji ni jedan idealan, ispravan tip života.

Problem sa fitnes influenserima

Problem sa fitnes influenserima jeste što je često veoma teško proceniti da li oni zaista rade u korist ljudi ili jednostavno nastoje da što više zarade, baš kao što bi radili da se bave bilo kojim drugim poslom. Takođe, da li su oni stvarno dovoljno stručni da bi mogli da imaju toliki uticaj na živote svojih pratilaca? Da li uopšte imaju svest o tome koliko mogu, i pozitivno i negativno, uticati na nečije zdravlje?

Pročitaj i: Kad je pravo vreme da se odselimo od roditelja?

Samoprozvani stručnjaci mogu, najčešće nesvesno, prouzrokovati mnogo problema promovišući navodno zdrave navike, ishranu, aktivnost… Kada nam personalni trener napravi plan ishrane ili vežbi, on će to uraditi imajući u vidu sve naše osobine, navike i karakteristike. Napraviće plan isključivo za nas, u interesu da nam pomogne da ostvarimo željeni cilj na način koji ne može biti štetan po naše zdravlje. Međutim, fitnes influenseri se neretko služe samo svojim ličnim iskustvom i prikazuju svoj način života kao univerzalno dobar, ili, u još gorem slučaju, skupo naplaćuju izradu personalizovanih planova ishrane i vežbi, za koje nisu kvalifikovani, izazivajući više štete nego koristi. Česti su i primeri kada se isti plan kopira i predstavlja kao personalizovan, napravljen isključivo za određenu osobu. Jasno je kakve posledice ovakva nestručnost može imati.

Još jedan problem koji se često javlja jeste obećavanje nerealno brzih rezultata. Dvonedeljni izazovi koji obećavaju potpunu transformaciju tela su onoliko lažni koliko i zvuče. Ali, šta se dešava kada postoje dokazi da je za mnoge taj izazov učinio upravo ono što obećava? Prvo, sva tela su različita; dakle, i rezultati će biti različiti. Drugo, moramo se zapitati da li su to zaista rezultati za koje je potrebno, u ovom primeru, samo dve nedelje. Treće, očigledno je da će influenseri na svom profilu deliti isključivo pozitivne rezultate i  komentare. Samim tim će i njihovi pratioci steći utisak da je u pitanju savršen program koji svima daje ekstremno brze rezultate. Naravno, to nije istina! Zato prosto moramo znati da razaznamo realna od nerealnih očekivanja i pokušati da se ne vodimo tuđim primerima, već slušati svoje telo.

Reklame

Važno je utvrditi i da li influenseri reklamiraju određeni proizvod zato što je on stvarno kvalitetan, što bi automatski značilo da su isti proizvod i sami testirali i rado ga koriste, ili prosto rade po principu – dobro je ono za šta sam plaćen da kažem da je dobro. I ovo je individualna stvar. Postoje ljudi koji nisu svesni da predlaganjem štetnih proizvoda, ili, u najblažem slučaju, proizvoda koji ne rade ono što obećavaju, izazivaju negativne posledice kod svojih pratilaca koji te proizvode odluče da kupe. Isto tako postoje i oni koje jednostavno ne zanima šta reklamiraju, dokle god to donosi novac. Ipak, tu su i influenseri koji zaista misle na dobrobit svojih pratilaca, pa reklamiraju isključivo ono što i sami koriste. Kad primetimo da, odjednom, veliki broj poznatih ličnosti reklamira isti proizvod, naročito ako je taj proizvod skoro izašao na tržište, očigledno je da se radi o dobro plaćenoj reklami i da će priča o tom proizvodu nestati jednako brzo kako se i pojavila. Zato treba pažljivo birati kome verujemo!

Kopiranje tuđeg sadržaja

Koliko puta možemo primetiti da se potpuno iste vežbe ili planovi ishrane protežu kroz veliki broj različitih „izazovaˮ, kod istih ili različitih influensera? Ovo se dešava zato što je danas toliko lako postati fitnes influenser na društvenim mrežama, da mnogi to rade samo da bi postali poznati i ubirali plodove tuđeg rada, ili profitirali zahvaljujući naivnosti i neupućenosti svojih pratilaca. Kada bismo redom gledali sadržaje domaćih i stranih fitnes influensera, uočili bismo konstantno ponavljanje istih stvari – iste vežbe, isti saveti, isti proizvodi… Kopiranje je prisutno u svim sferama, pa nije čudno što ga ima i kod onlajn trenera, ali svakako vremenom postaje dosadno i neukusno, i, u neku ruku, nemoralno.

Pozitivne strane fitnes influensera

Postojanje ogromne količine fitnes sadržaja svakako predstavlja pozitivnu karakteristiku. Pored toliko kvalitetnog sadržaja koji neki fitnes influenseri besplatno postavljaju na internetu, besmisleno je plaćati iste te usluge influenserima koji nude identičnu stvar. Bolje je prosto ući na neku društvenu mrežu, ukucati ono što nas zanima i pregledati videe dok ne nađemo ono što nam treba. Možemo isprobati veliki broj vežbi i načina ishrane, dok ne pronađemo ono što nam odgovara. Fitnes je dostupan svima, što ranije nije bio slučaj. Postoji, naravno, i veliki broj kvalitetnih fitnes influensera koji nude raznovrstan sadržaj i dobre savete koji mogu zaista pomoći drugima. Ipak, ako smatramo da nam je neophodan personalni trener, najbolje je savetovati se sa nekim ko je stručan na tom polju, a ne sa prvom osobom koju uočimo da internetu.

Kao zaključak, slobodno možemo reći da fitnes influenseri i „praviˮ treneri nisu isto. I jedni i drugi mogu biti jednako korisni, ali je neophodno utvrditi ko zaista zaslužuje naše poverenje. Treba naći ono što lično nama odgovara i izbegavati upoređivanje sa drugima. Tako ćemo postići željeni cilj i negovati svoje fizičko, ali i psihičko zdravlje.

Autor: Anastasija Mitrović

Foto-izvor: Freepik