Kome dajemo platformu?

, AKTUELNO

Internet je postao idealno mesto za plasiranje proizvoda i usluga, za marketing, kao i za lakše prikazivanje onoga čime se bavimo. Činjenica da je internet sada dostupan gotovo svima čini to  da su informacijama danas potrebne samo sekunde da bi doputovale do primaoca.

Kada je Jutjub postao popularan, bio je savršeno mesto za razonodu – slušanje i gledanje muzičkih spotova izvođača koje volimo da slušamo, kolekcije smešnih videa koje su se nekada samo vrtele s telefona na telefon i sa CD-a na CD, a pored svega toga, ljudi su počeli da postavljaju i svoje privatne stvari – (kao što su interne fore i šale). Muzičari su počeli da objavljuju svoje pesme i prerade omiljenih pesama, profesori i stručnjaci su počeli da prave mini emisije, kao i da prave tutorijale. Gejmeri su mogli da posmatraju recenzije i “playthrough” videe igara koje bi gejmeri sa Jutjuba postavljali, a pojavilo se dosta materijala i za decu, kao što su crtani i pesmice. Činilo nam se, nekako, da nije bilo potrebno da poznajemo osobe koje su nam poznate sa Jutjuba, s obzirom da smo znali čime se bave i šta na svom kanalu imaju da nam ponude. Znali smo, u neku ruku, da su stručnjaci, pa čak i da su amateri u vezi sa nekim stvarima, mogli smo da pratimo tok učenja i razvijanja, pa smo time i mi učili i razvijali se zajedno sa njima. Čak ni Fejsbuk tada nije davao osnov na kome bismo mogli da baziramo naše mišljenje o tadašnjim influenserima (još dok ta reč nije  ni postojala) i njihovim stavovima, jer smo se najviše bavili onim što su nam nudili – njihove veštine, obrazovanje, talenat, harizmu.

Međutim, kako je Tviter postao popularniji, a negde u to vreme nastao je i Instagram, tada smo dobili priliku da se, praćenjem tih uticajnih ljudi, osetimo kao da smo im, u neku ruku, bliže. Svakoga dana otvorimo Tviter i pročitamo neke nasumične misli koje bi im pale na pamet – često u obliku šale, ili pak samo običnog žaljenja kako su umorni i kako im se spava posle napornog dana. A zatim otvorimo Instagram i bacimo pogled na njihove nove slike – kafa na terasi provučena kroz vintidž filter, ili samo najobičniji šašavluk u supermarketu. Uživali smo u tim malim običnim stvarima i običnim trenucima, zato što smo i mi, isto tako kao i uticajni ljudi sa Jutjuba, smo satkani od malih stvari.

Godinama kasnije, društvene mreže stiču sve veću popularnost i sve veći broj svojih članova, a isto tako, broj uticajnih ljudi na istima neprekidno raste. Na Tviteru su to ljudi koji pišu na originalan način, na Instagramu su to ljudi koji imaju unikatne slike i profile, na Jutjubu su to ljudi koji su isto tako na svoj način unikatni i harizmatični zabavljači. Većim brojem korisnika raste i potreba za kvalitetom videa i fotografija, stoga, biti fotograf, postaje jedno od značajnijih zanimanja. Sve više ljudi dobijaju svoj uticaj svojim estetskim prisustvom, a njihove lične veštine i talenti sve više spadaju u drugi plan. Postaje sve važnije kako ćemo urediti našu sobu dok se fotografišemo, a zatim kako ćemo tu sliku i urediti na kraju. Snimci na Jutjubu zahtevaju sve više sati provedenih u montaži, kao i više tehničke podrške. Isto tako i za snimanje obrada pesama – ono što je nekada bilo pevanje pesme uz gitaru ili klavir u svojoj sobi kamerom našeg telefona ili digitalnog aparata, sada postaje potpuno opremljen kutak za snimanje sa jednostavnom pozadinom, osvetljenjem, mikrofonom i što boljom i kvalitetnijom kamerom. Internet postaje biznis, stoga kao i svaki fizički biznis, zahteva veliko ulaganje da bi od istog bilo profita.

Kako je kultura influensera počela sve više da cveta, tako smo dobili veliki izbor da biramo kakav sadržaj pratimo – da li ćemo pratiti savete za šminku i kozmetiku, blogove o putovanjima, entuzijaste za tehnologiju i automobile, da li ćemo, naprosto, pratiti običan lajfstajl, s obzirom da sada influenseri svoj uticaj stiču time što dele svoje mišljenje i njihove tačke gledišta na neke stvari.



Ko je influenser? Influenser, tj. uticajna osoba, na kraju krajeva, je osoba koja je svojim načinom razmišljanja i svojim postupcima postala uzor masi, koja veruje proceni i mišljenju uticajne osobe o proizvodima, kao i aktuelnim dešavanjima. Sticanjem određenog uticaja sa sobom nosi i određenu odgovornost o proizvodima i uslugama koje reklamira i deli sa svojim pratiocima, ali isto tako, ponajviše, sa mišljenjima i stavovima koje iznosi. Onda kada stekneš popularnost i postaneš poznat, ne možeš se odreći svoje odgovornosti na ponašanje koje iznosiš na internetu, bez obzira na to što je to isključivo tvoje ponašanje i bez obzira na to što internet iziskuje apsolutnu slobodu iskazivanja mišljenja. Influensere ne prate samo odrasli ljudi, većinska publika su deca i tinejdžeri, što zahteva dodatnu pažnju i uračunljivost sopstvenih postupaka. Influenser danas, za razliku od pre 15 godina, nije više nužno osoba koja mora da se predstavi određenim talentom i veštinom, već je dovoljno samo da bude interesantna pojava sama po sebi – bilo da je zbog humorističkog sadržaja ili zbog samog jedinstvenog fizičkog izgleda, a na kraju krajeva, neko ko se probio sa nekom svojom “šokantnom” izjavom. Danas pratimo viralan sadržaj i mimove jer se poistovećujemo sa istima – na neki apsurdan način ovi formati prikazuju neka naša raspoloženja ili određene situacije u kojima smo bili. Pored Tvitera, Fejsbuka, Instagrama i Jutjuba, danas imamo i TikTok. Posebno u toku karantina prošle godine, većina nas je instalirala TikTok za brže prolaženje vremena dok smo zatvoreni, a baš je to vreme mnogima dobro koristilo da postanu viralni na TikToku i da steknu popularnost na osnovu svojeg sadržaja.

Međutim – kako neki influenseri i viralni ljudi koriste svoje platforme za važne stvari? Budući da su tinejdžeri i deca među najvećom publikom, svesni smo svi, jer smo i sami prošli kroz te godine, da često poznate ljude sa interneta idealizuju i prate svaki njihov korak. Možda je u naše vreme to bilo drugačije, s obzirom da smo odrasli isključivo na časopisima i na TV serijama, a danas je deci mnogo dostupnije da pristupe informacijama o svojim idolima, kao i da pročitaju njihova mišljenja u vezi sa nekim stvarima.

U doba kada aktivizam uzima veliki zamah na internetu, mnogi influenseri, bez obzira u kojoj niši, biraju da svoje platforme iskoriste kako bi se podigla svest o nekim važnim temama, kao što je seksualno nasilje, tolerancija na osnovu rase, nacionalnosti i seksualnosti, polna ravnopravnost, koronavirus i još mnoge druge. Sa druge strane, imali smo skorije još jednu priliku da vidimo kako se još jedan influenser, kojeg većinski prate deca, izjašnjava po pitanju seksualnog zlostavljanja i kako se ophodi prema voditeljkama u emisiji čiji gost je bio, a kasnije i prema devojkama na Instagramu koje su ga pominjale dižući svest o sadržaju koji je danas dostupan. Otkud to da ljudi koji smatraju da je žena kriva kako se obuče i koji otvoreno sami prete svojim rečima, imaju ovoliko pratilaca i otkuda oni na televizijskoj emisiji? Da li ste se pitali kada je poslednji put neki muzičar, koji je završio svoje stručno obrazovanje i koji postavlja ponekad kako svira svoje pesme na Instagramu ili na TikToku, bio pozvan da u nekoj emisiji ili na nekom portalu predstavi sebe i svoj rad? Isto ovo primenimo i na slikare, glumce i plesače. Kada nam je postalo zabavnije da na nacionalnoj televiziji gledamo kako samoprozvani profesionalci koriste svoju poziciju da vređaju i omalovažavaju početnike i da to prolazi kao humor i nešto što je sasvim normalno i svakidašnje?

Od kada su uticajne osobe postale osobe sa opasnim stavovima, bez empatije i bez trunke sramote? Od kada su deci postali uzori ljudi koji prikazuju samo materijalne vrednosti kao jedine stvari važne u životu i da se time treba ponositi?

Nemojmo da zaboravimo da smo mi ti koji biramo kome dajemo platformu i kome dajemo prostor za predstavljanje i iskazivanje. Promena počinje od nas samih. Zato, ako čitate ovaj tekst, iskoristite priliku da promovišete umetnost i muziku vaših dragih prijatelja, kao i njihove male biznise i, na kraju krajeva, podelite njihove zdrave stavove koji, čak i da jednoj osobi pomognu, znače mnogo. Uticaj možemo davati pravim vrednostima i pravom trudu.

Pročitajte i: Plasiranje nezdravih standarda lepote na internetu

Autor: Jovana Filipović

Foto izvor: unsplash.com