Pola veka od premijere ,,Kuma’’

, KULTURA

Vraćamo se pola veka unazad, jer je davne 1972. godine premijerno prikazano ovo maestralno ostvarenje. Čak i oni koji nisu ljubitelji gangsterskog žanra, smatraju da je ,,Kum’’ vanserijsko Kopolino delo, koje bi trebalo da se nađe na svakoj watch listi.

Da počnemo od početka.

Posle Drugog svetskog rata, kriminalne organizacije su se sve više širile američkim kontinentom, a to je bila velika inspiracija piscu Mariu Puzou da napiše roman ,,Mafija’’. Već sam naslov je privukao pažnju Paramount Pictures-a, koji je dobio filmska prava pre same objave knjige.

Knjiga je objavljena 1969.godine, a tokom naredne 2 godine je prodata u više od 9 miliona primeraka.

Uprkos uspehu knjige, studio je bio oprezan kada je bilo u pitanju filmsko ostvarenje. Nakon finansijskih problema Paramount Pictures Studios, usledili su protesti Amerikanaca italijanskog porekla zbog stereotipa i etiketiranja ove grupe naroda. Nakon, dugih uspešnih pregovora, rukovodioci su došli do sledećeg velikog izazova – pronalaženja reditelja. Posle odbijanja različitih poznatih reditelja u to doba, izbor je pao na Frensisa Kopolu, diplomca niskobudžetnih filmova, koji je nakon dosta ubeđivanja porodice i prijatelja prihvatio ponuđenu šansu.

Zajedničkim radom, Puzo i Kopola su predstavili konačan scenario, u kome se radnja bazirala više na porodičnoj hronici i vezama, a ne na razotkrivanju gangstera. Akcenat je na porodici, koja pokušava da zaštiti svoju čast, koja je ugrožena i napadnuta sa različitih strana.

Kasting je, takođe bio presudan, ali isto tako zanimljiv i sudbonosan razvoj događaja.

Lorens Olivijer je bio prvi izbor Paramount Pictures-a za ulogu Don Korelone. Međutim, reditelj je od samog početka želeo da se glavna uloga dodeli Marlon Brandu, ali s obzirom na njegovu neslavnu reputaciju tih dana, odbijan je taj zahtev.

Koristeći lak za cipele za tamnenje kose, sa vatom u obrazima se anonimno pojavio na audiciji, gde su svi bili oduševljeni, te je on dobio ulogu. Kako je pričao, želeo je da lik Dona Korleonea predstavi kao ,,buldoga’’, te je nakon nošenja vate, dobio umetke, koji su danas eksponati u Američkom muzeju filmske umetnosti u Njujorku.

Pročitati i: Najgora osoba na svetu: Dnevnik egzistencijalne krize

Kao što je bio slučaj sa Marlonom, na otpor je naišao i Al Paćino, ali je na kraju uspeo da dobije ulogu tj. dva studija su se nagodila da ovaj glumac potpiše ugovor samo 3 nedelje pre početka snimanja. Za ulogu koju je Al Paćino dobio predlagani su glumci Robert Redford i Rajan O’Nil, ali sada ne možemo ni da zamislimo da Majkla Korleona glumi bilo ko drugi, sem Al Paćina.

Zanimljivost je da je tokom snimanja, on vezao vilicu žicom, kako bi nakon scene udarca kapetana Meklaskog, izgledalo kao da stvarno otežano priča.

Još jedna interesantna činjenica je da je mačka koju Don Korleone mazi na početku filma, lutalica koju je Kopola našao i ubacio je u početnu scenu. Međutim, mačka je bila toliko glasna, da su morali naknadno da snimaju i sinhronizuju te delove.

Dok je za čuvenu scenu sa odsečenom konjskom glavom u krevetu u prvom pokušaju korišćena lažna glava. Međutim, režiser nije bio zadovoljan, te je našao mesaru, čiji radnici su im došli na set i dostavili traženu konjsku glavu.

Ima još dosta neobičnih činjenica i situacija u koje su upadali kako režiser, tako i glumci, koje su dovele do toga da se desi najbolji i najvoljeniji film verovatno svih vremena.

Ove godine, tokom marta, u čast značajnom jubileju, je izašla 4K remasterizovana verzija ,,Kuma’’. Premijeri je prisustvovao i sam reditelj, koji je izjavio da mu je ovaj film ,,uništio život’’, jer ga je snimio kad je bio jako mlad, a svako sledeće ostvarenje se upoređivalo upravo sa njim.

Film je dobio 2 Oskara za najbolji film i scenario, a Marlon Brando je odbio svoju nagradu, jer je hteo da tim činom Holivud obrati pažnju na tadašnje stanje i položaj Indijanaca.

Premijerno prikazan 14. marta 1972. ,,Kum’’ je pored dva filmska nastavka, inspirisao i imitacije, nastavke knjiga, kompijuterske igrice, parodije, kao i različite reference i dijaloge koji se i dalje citiraju.

Autor: Sara Nikolić

Izvor: www.cbsnews.com, www.rts.rs

Foto izvor: www.imdb.com